Clarksdale

18 juni 2018 - Clarksdale, Mississippi, Verenigde Staten

Theo’s bluesmuseumTheo's bluesmuseum in Clarksdalegesigneerde gitaar door Page and Plant

Vanochtend rond negen uur alweer in de auto (on the road again) en op weg naar Clarksdale. Na ongeveer twee uur rijden over rustige brede wegen arriveren we in opnieuw een uitstekend hotel (Hilton).

Clarksdale is de geboorteplaats van muzikanten als Sam Cooke, Ike Turner, Muddy Waters en John Lee Hooker en dus de geboortestad van de blues. Hier ligt ook de Crossroads waar volgens de legende Robert Johnson zijn ziel aan de duivel verkocht. Er zijn diverse muziekmusea zoals het Delta Blues Museum, maar wij kiezen voor Theo's Blues

museum. Een Nederlander die een enorme hoeveelheid collector's items bij elkaar heeft verzameld en Clarksdale heeft uitgekozen om ze tentoon te stellen. Je komt hier ogen te kort! Opvallend is ook hier weer de enorme vriendelijkheid van de plaatselijke bevolking. Dit gebied is momenteel waarschijnlijk de meest arme staat van Amerika; met huizen die veel op verwaarloosde (en/of verlaten) caravans lijken. Rondom de stad bevonden zich hier vroeger de beroemde en beruchte plantages. Blueslegende Muddy Waters, the hoochie coochie man, heeft in zijn jeugd op één van de plantages geleefd. In deze plantage-tijd ontstonden ook de juke-joints, ook wel barrelhouses genoemd. Deze waren feitelijk uitsluitend bedoeld voor de zwarte bevolking, omdat zij zich niet in de uitgaansgelegenheden mochten vertonen, die voor de blanken waren bestemd. Morgan Freeman bezit in Clarksdale ook zo'n juke joint, Ground Zero. Uiteraard lopen we hier even binnen en je weet werkelijk niet wat je hier allemaal ziet....álles is vol gekalkt met namen, handtekeningen en spreuken. Boven de bar hangt een door John Lee Hooker gesigneerde gitaar! Wát een indrukken!

ClarksdaleTheo’s Bluesmuseum Clarksdalejukejoint Morgan Freemanjukejoint Ground ZeroJohn Lee Hooker gesigneerde gitaarRobert Johnson muurschildering